Nyhet

Ny box till populärt vin

Vinimportören The Beverage Group valde FrontPac när man ville relansera sina italienska viner. Den nya boxen gav en försäljningsökning redan första månaden.

Bag in box har revolutionerat vinmarknaden i Sverige, mer än hälften av alla viner på Systembolaget säljs i box idag. Den som vill synas i hyllorna måste sticka ut och en stor leverantör av material till bag in box-förpackningar är FrontPac.

– Vårt italienska vin Castelforte Appassimento låg redan bland toppsäljarna på Systembolaget. Det var redan ett av de mest köpta vinerna i Sverige, men även om du är i ledning kan du inte luta dig tillbaks och vara nöjd med det. Du måste ligga steget före och vara i framkant, så när konkurrenterna väl hunnit kopiera våra framgångsrika koncept så utvecklar vi redan nästa. Därför vände vi oss till FrontPac, de har en bra känsla för hur vi kan göra en ny design som ligger rätt i tiden, berättar Addi Suko, delägare av och koncernchef för The Beverage Group, en av Sveriges största vinimportörer.

Trycker på glänsande folie

FrontPac ville att denna box skulle utstråla stil och elegans, och tog fram ett förslag på en stark box i jungfrufiberbaserad well från Stora Enso, ytterst laminerad med en silverfärgad folie. Utgångspunkten för dekoren är alltså en helt silverfärgad låda. På denna trycks sedan vanlig fyrfärg samt täckvitt där man inte vill ha reflekterande ytor. Denna teknik medger en rad fördelar. Designern får full frihet att välja på reflekterande kontra icke reflekterande ytor, och kan dessutom fritt välja färg på de reflekterande områdena. Man kan alltså enkelt plocka fram silver, guld, koppar eller faktiskt vilken metallisk färg som helst. Det finns andra alternativ att locka fram samma effekt, men detta är det i särklass mest kostnadseffektiva. Vill man t ex få samma effekt med klassisk metallfoliering krävs dyra verktyg och intag för varje färg och du är dessutom begränsad i placeringen av de olika färgerna.

– Vi har valt en stark well för att påfrestningarna på boxarna är stora under lager och transport, förklarar Fredrik Magnusson, som ansvarat för projektet hos FrontPac. Boxarna lastas på pall i flera lager. De måste tåla belastningen utan att bli päronformade och de kan också nöta mot varandra. Skadade boxar innebär reklamationer.

– Vi märker att våra boxar är populära genom att många beställer nya. FrontPac har ett gott rykte på den internationella marknaden.

Stor yta till information

Bag in box är populära i Sverige, som nämnts säljs mer än hälften av vinet i box på Systembolaget. De är också populära i Tyskland och Benelux-länderna, marknaden i Frankrike växer medan man i Sydeuropa är mer tveksam. Boxen ger också en bra yta till information och för att marknadsföra varumärket. I Sverige måste dock Systembolaget godkänna alla förpackningar innan försäljning tillåts.

– Systembolaget är en av världens största köpare av vin, har det bästa sortimentet, en fungerande logistik och en oerhört kunnig personal, påpekar Addi Suko.

Utstrålar lyx

Vinet från hans företag låg redan i topp, men konkurrenterna jagar så det gäller att hela tiden ligga före. Förutom i Sverige säljs vinet i Norge, medan andra leverantörer säljer i exempelvis i Tyskland och Danmark. Vinet ligger i 200-kronorsklassen och behöver inte skämmas för boxen. Den går bra att sätta fram på middagsbordet.

– Våra konkurrenter kallar den för Prada-boxen. Vi har noterat en försäljningsökning redan den första månaden, avslutar Addi Suko.

För mer info kontakta Fredrik Magnusson (040-691 40 33).

(Bildkällor: Stora Enso/Börje Åhgren)